středa 20. listopadu 2013

BEN FROST - THE WASP FACTORY



Dnes vyšlo dvacáté čtvrté číslo A2, ve kterém najdete i moji recenzi Frostovy opery na motivy románu Iana Bankse The Wasp Factory. Vedle novin, které mám hodně rád pro jejich fyzickou podobu, najdete text i na webu ádvojky – http://www.advojka.cz/archiv/2013/24/pocit-fyzickeho-ohrozeni.

Vydání textu mě inspirovalo k tomu podívat se, co o Frostově Wasp Factory napsali jinde. A je to docela zábavné. Vzhledem k tomu, že londýnská představení projektu se odehrála v Royal Opera House, najdete recenze i v médiích, které se hudbě podobné Frostově běžně nevěnují – Guardian, Telegraph, Independent, nebo třeba Financial Times. Recenzentům všech zmíněných novin se představení svorně nelíbilo. A to dost:
http://www.theguardian.com/music/2013/oct/06/wasp-factory-opera-house-review
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/opera/10355562/The-Wasp-Factory-Linbury-Studio-TheatreRoyal-Opera-House-review.html
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/classical/reviews/opera-review-the-wasp-factory-8855757.html
http://www.ft.com/cms/s/2/2fb96cdc-2c21-11e3-acf4-00144feab7de.html#axzz2lDn2tvWC.

Na druhou stranu lze najít i recenze, které dílo hodnotí pozitivně:
http://www.bigissue.com/reviews/live-reviews/3088/wasp-factory-review
http://www.thestage.co.uk/reviews/review.php/38982/
http://www.huffingtonpost.co.uk/victoria-sadler/wasp-factory-opera-review_b_4042091.html
http://www.standard.co.uk/goingout/music/the-wasp-factory-linbury-studio-covent-garden--opera-review-8855617.html.

Zábavné je, že popisu díla se jednotlivé recenze neliší, a to nijak výrazně ani vůči mému textu. Holt ono to protínání scén nebude jednoduché – scény, do nichž probíhá invaze zvenčí, se vždycky brání. Frost udělal (něco jako) operu pro publikum, které na opery běžně nechodí. Diváky tradiční opery ale zřejmě osloví jen stěží. Žádné překvapení se nekoná.

čtvrtek 14. listopadu 2013

BASIC HOUSE - OATS


Kdo sleduje scénu progresivní elektronické hudby, pravděpodobně zaregistroval kazetový label Opal Tapes. Funguje pouhé dva roky, ale i za tak krátkou dobu má katalog plný respektovaných jmen a skvělých alb z různých žánrových koutů elektronické hudby.

Šéfem Opal Tapes je Stephen Bishop, který se vedle aktivit spojených s vydavatelstvím věnuje svému projektu Basic House. První dlouhohrající album – Caim In Bird Form – vydal na začátku roku nejprve na kazetě a posléze ve vinylové verzi na labelu Digitalis. Hned v říjnu pak vydává další desku Oats na labelu Alter vedeného Luke Youngerem (v současnosti hrajícím jako Helm).

Basic House na Oats využívá pekelně hlubokého a nezvykle temného deep house, industriálně laděného ambientu a zvukových koláží známých ze scény označované jako post-noise (kultivovanějšího následovníka noise, kde sice hlavní roli nehraje randál a vysokofrekvenční tóny, ale klasické stavební prvky hudby jako melodie nebo rytmus nadále chybí). Fascinujícím způsobem jsou po většinu desky všechny tyto tři polohy využívány zároveň. Oats je tak vystaveno ve více úrovních – buďto se pod hladinou taneční hudby přelévá mihotavý hudební doprovod k halucinování (C-Beat), nebo někde pod plochami industriálního zvuku tušíme tlumené ozvěny večírku ve stylu distant rave (Time Table, L-Wave And Comb). Rytmu Bishop dosahuje jak tradičními beaty, tak střihem zvukových ploch (nekompromisní tanečně industriální deathrave B.G. Feathers).

B.G. FEATHERS (SC)

Taneční noise, temný deep house, industriálně ambientní distant rave, nic z toho není zrovna běžné spojení. Na Oats je to všechno, zároveň ale bez ostrých přechodů, bez překombinovanosti nebo nesoudné eklektiky. Je to jedna z desek, u kterých má člověk pocit, že to v hudbě pořád žije, že vývoj existuje a má smysl být toho součástí. Oats bude fungovat dobře jako taneční hudba pro posluchače noise a industriálu, nejsem si ale jistý, jak bude působit na běžné fanoušky taneční hudby. Mé alter ego s kulturně teroristickým apetitem by to nicméně rádo vyzkoušelo, ideálně propašováním Oats třeba na závěr setu večírku typu Sensation.

Jména z katalogu Opal Tapes se v Praze už objevily – S Olbricht zahrál pod karlínským viaduktem house set na úrovni toho nejlepšího z Boiler Room, reakce na večírek s Huerco S v Café Neustadt byly nadšené. Dnes máte možnost posoudit projev Basic House naživo v žižkovském Finalu. Předskakovat budou Lightning Glove. (Ti mimochodem nedávno vydali repress své druhé kazety Raving Peacock's Tail, kterou masteroval právě Bishop.) Pět let Cárů mlhy tak můžeme oslavit pátým koncertem, ve kterém mám prsty (zásluhy jdou nicméně hlavně za Baba Vanga a Lightning Glove).

Info akce na FB/last.fm.

neděle 10. listopadu 2013

v



Cáry mlhy měly včera pět let. Tento výběr je průletem historií blogu a ilustruje jeho vývoj od divného black metalu přes divné písničky po divnou elektroniku.

01 Knelt Rote – Immeasurable
02 Horrid Cross – IV
03 Bone Awl – Smiling Star-Wide
04 Vérmyapre Kommando – Sekhell
05 Fuckmorgue – Where He Goes
06 Kyla – Into The Depths
07 Man Is the Bastard – Regression to Birth
08 Goldfrapp – Horse Tears
09 Grouper – A Cover Over
10 The Drones – Locust
11 Ben Frost & Daníel Bjarnason – Reyja
12 Raime – Passed Over Trail
13 Emptyset – Interstice
14 Sister Body – Red
15 Lightning Glove – To All Traitors
16 Basic House – B.G. Feathers
17 WWW – Kleště