První
letošní večer A2+ proběhne 21. ledna ve spolupráci promotérských kolektivů Letmo
Productions a ][, blogu Cáry mlhy, webzinu Marast Music a kulturního
čtrnáctideníku A2. Vystoupí na něm kanadsko-italsko-norské improvizační trio
B/B/S/ (Aidan Baker, Andrea Belfi, Erik Skodvin) a kytarista a tvůrce filmové
hudby Ondrej Zajac.
Jen nemnoho kolaboračních projektů dokáže
dovést hudební komunikaci na úroveň, v níž začne z jednotlivých
výrazů vznikat nový svébytný celek. V případě Aidana Bakera, Andrey
Belfiho a Erika Skodvina se však
toto porozumění zdá být zcela přirozené a samozřejmé. Už na svém debutovém albu
se prezentovali dotaženou vizí, jejíž kvality následně potvrdil skvělý pražský
koncert, a další nahrávky včetně aktuální desky Palace její potenciál dále
rozvíjejí.
Je přitom menší zázrak, že si tvůrci na tento
projekt vůbec jsou schopni najít čas. Belfi vedle své sólové produkce působí
v moondogovském triu Hobocombo, případně hraje s osobnostmi, jako
jsou Nils Frahm, Carla Bozulich či Matana Roberts. Skodvin vede label Miasmah,
kde B/B/S/ vydávají, a kromě toho tvoří pod vlastním jménem, jako Svarte
Greiner a v duu Deaf Center. Aidan Baker je aktivní jako sólový hudebník,
ale stále vystupuje i se skupinou Nadja či nověji s Caudal.
Základní rozvržení v B/B/S/ je jasné:
ambientní plochy vycházejí od Bakera, experimentální ruchy ze Skodvinovy kytary
a za invenční rytmikou stojí Belfi. Kromě toho se nabízí upozornit na rysy
typické pro vydavatelství Miasmah: potemnělou atmosféru, volné struktury
skladeb a (obtížněji definovatelné) zdůraznění materiálního rozměru nástrojů. Síla
B/B/S/ ovšem nespočívá ve východiskách jednotlivých hudebníků, ale až v
jejich komplexní interakci.
Název aktuální desky se nabízí jako ideální
metafora. Průzkum nekonečného, spletitého paláce, v němž ze tmy vystupují
fascinující detaily, odpovídá improvizaci tria. Ta sice není předvídatelná,
postupuje však podle vnitřních zákonitostí a je dokonale kompaktní. Tento
imaginární prostor zároveň postihuje protiklady, jež jsou v hudbě B/B/S/
přítomny. Z Bakerových dronů vystupují Skodvinovy precizní hlukové
ornamenty, Belfiho bicí pak už zcela opouštějí konvence a v tomto
neurčitém prostoru vyloženě kreslí. B/B/S/ velice citlivě pracují s tichem
a trváním – pokladnice zvuků je ohromná, v rámci skladby však každý
dostává prostor, aby mohl naplno vyniknout.
Koncert otevře původem slovenský hudebník Ondrej Zajac, kterého s B/B/S/
spojuje především uměřenost a cit pro detail. Ve svém ambientním kytarovém
rozjímání nechává zaznít krystalickou melancholii, využívá field recordings, ale
také principy dark jazzu či New Age a má schopnost přijít s velice silným
melodickým motivem. O jeho debutové nahrávce Monolith se pochvalně vyjádřil mimo
jiné i magazín Wire.